Gengivelsesstrategier
![]() |
Michelangelo har lavet skulpturen af David fra historien om
David og Goliat i årene 1501-1504. Han gengiver David ved hjælp af øjet, da
skulpturen er meget realistisk, men samtidig har han lavet Davids hænder,
fødder og hoved større end de er i virkeligheden. At Michelangelo har gjort
dette skaber tvivl i forhold til, om det virkelig er øjet der er
gengivelsesstrategien. Disse forstørrelser kan nemlig få en til at tro at han
også har brugt tanken som gengivelsesstrategi, da de forstørrede kropsdele får
os til at tænke på, hvad grunden til forstørrelserne er. Skulpturen af David
får i hvert fald mig til at tænke på at han er klog og handlekraftig, fordi at
han netop har det store hoved og de store hænder og fødder.
Maleriet af Olympia er malet af Manet i 1863. Olympia bliver
i største grad gengivet ved hjælp af øjet, da hun er meget realistisk, og i
modsætning til David er malet anatomisk korrekt. Dog gør Olympias nøgenhed, at
det sætter nogle følelser i gang og får en til at tænke på at hun virker
sårbar. Olympia, på dette maleri, er prostitueret, og derfor får man også nogle
overvejende tanker om, hvad grunden til at hun er det er.
Manet ville med dette maleri også stille nogle
samfundskritiske spørgsmål, i forhold til at de prostituerede på den tid var
fra de nedre sociale klasser. Det stiller et spørgsmål ved samfundets
opbygning, og det at de rige bare går rundt og ser på denne kunst, uden at
sætte spørgsmålstegn ved dens betydning, og uden at prøve at gøre noget ved
dette problem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar