Billedets virkemidler
![]() |
Leonardo Da Vincis "Den sidste nadver" |
I billedkunst har vi det seneste stykke tid arbejdet med
rum og perspektiv.
I denne opgave fik vi at vide, at vi skulle vælge et
billede, og indtegne orthogonaler og forsvindingspunkt på det. Derudover skulle
vi også forklare de gennemgående begreber i forhold til perspektiv. Jeg har
valgt at gøre dette på Leonardo Da Vincis ”Den sidste nadver”.
Linearperspektiv
Til hverdag bruger vi ordet linearperspektiv, som betegnelse
for perspektiv, og ordet dækker over en måde at skabe dybde i et maleri eller
en tegning. Når et billede er lavet efter linearperspektiv, bliver alle tingene
på billedet set fra en synsvinkel, og derfor bliver personer og genstande også
mindre i forhold til afstanden på forgrunden. F.eks. kan man på den sidste
nadver se, hvordan landskabet i baggrunden er meget småt i forhold til
menneskene på maleriet.
Centralperspektiv
Når man siger at et billede har centralperspektiv, betyder
det at forsvindingspunktet ligger på billedets lodrette midterakse, altså lige
midt i billedet. Når et billedrum har centralperspektiv, bliver billedet i høj
grad præget af ro, balance, harmoni og symmetri.
Det at den sidste nadver har centralperspektiv, gør billedet
mere harmonisk, og vi kan se at billedet på hver side af forsvindingspunktet er
meget ens, altså symmetrisk.
Andre rumskabende virkemidler
Overlapning: Blev
brugt i den byzantinske billedtradition, som var kendetegnet ved et forenklet
billedsprog uden perspektivisk dybde, for at lave rumfremstilling.
I dag kan man se eksempler på overlapning på f.eks. Roy Lichtensteins ”Takka takka”,
hvor billedelementerne er blevet tegnet op med sort kontur, for at man kan
adskille delene, og derved se, hvad der ligger længst fremme i billedet.
Overlapning kan også ses, når varme og kolde farver ligge
oven på eller tæt op af hinanden, for der vil det være den varme farve, der
trækker frem i billedet.
Repoussoir:
Bliver brugt hvis en kunstner vil arbejde med en større afstand mellem to
figurer, for da er det ikke nok at anvende overlapning. Ordet ”Repoussoir” er
en betegnelse for at en figur trækker frem i billedet, forgrunden, og derved
skubber resten af billedelementerne i baggrunden.
Optiske gradienter:
Kan ses i et billede, når formernes klarhed bliver udvisket, jo længere om i
baggrunden man ser. Det kan man f.eks. se på den sidste nadver, hvor klarheden
af landskabet i baggrunden er meget svag.
Linære gradienter: Kan
ses i et billede, når elementerne i forgrunden er meget større end elementerne
i baggrunden. Den store størrelsesforskel på billedets elementer gør at der er
linære gradienter i billedet, hvilket vil opretholde en illusion af dybde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar