Min perspektivtegning
Vores seneste opgave i billedkunst har været at skulle tegne
en perspektivtegning af en af gangene på skolen, dette er en afbildning af en
del af 31. gangen.
Vi fik at vide, at vi skulle sætte os midt på gangen, og
tegne gangen ud fra hvordan vi så den, men også ved hjælp af de
rumskabende virkemidler vi har lært om. Vi vidste at der på billedet skulle
være: et forsvindingspunkt, orthogonaler, en horisontlinje, et par døre og
nogle billeder på væggen. Derudover skulle vi også have vores forsvindingspunkt i
øjenhøjde i forhold til, hvor vi sad, mens vi tegnede. Derfor, fordi jeg sad
lige lidt til højre for gangens midte, ville mit forsvindingspunkt automatisk
komme til at være en smule mere til højre i billedet.
Det var en sværere opgave end jeg havde troet, at tegne en
perspektivtegning, for udover at skulle tegne ud fra det du så, skulle man også
huske at følge de rumskabende virkemidlers regler. Det var især svært at skulle
regne ud, hvordan man skulle placere gangens vægge, så billedets
forsvindingspunkt kom til at være ud for, hvor man sad. Men det lykkedes da, og
da man først var kommet i gang med at tegne, så var det ikke så svært igen.
En af de sværere opgaver var også, at skulle tegne
størrelsesforholdet på billedets elementer ud fra hvordan du så dem. Det med at
overføre det visuelle til papir var ikke en helt nem opgave.
Det endte dog med at billedet fik en vis dybde, og man kan
også se at der er en dybdeforskel på de to billeder, hvor det øverste billedet er det halvfærdige, og billedet forneden er det færdige resultat.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar