torsdag den 27. november 2014

Landskabet i malerkunsten 1600-1900

Analyse:

1. 
 Hvilken rolle spillede landskabet i malerier før 1600-tallet?
Landskabsmaleriet blev først accepteret som en selvstændig genre omkring 1600 tallet. Før da havde man malet landskabet som en baggrund for eksempelvis et religiøst motiv.

2.
Hvilken opfattelse havde man af landskabet i middelalderen? 

I middelalderen mente man at landskabet var vildt, utæmmet og fordærvet, så man malte det religiøse, fordi det blev set som noget pænere og man havde lyst til at fremhæve det.

3. 
Hvad fik landskabsmaleriet til at udbrede sig? 

Landskabsmaleriet begyndte at udbrede sig, da det i 1600-tallets Holland i en højere grad var borgerskabet, der bestilte kunst og ikke kun kirken


4.  
Hvad menes der med, at landskabet som motiv er revolutionerende?
      Det revolutionerende ved landskabsmalerier er, at det er landskabet der er motivet. Forhen havde landskabet altid været baggrunden. Det var også revolutionerende at landskabet kunne genfindes i virkeligheden.

     5. 
     Prøv at definere det romantiske landskabsmaleri ud fra, hvad teksten fortæller om Casper
     David 
Friedrichs ”Vandringsmanden”. 

            Maleriet bærer præg af mystik og modsætninger, i og med at naturen både fremstår farefuld og frygtindgydende og på den anden side fascinerende og dragende. På samme måde virker vandringsmanden både åndeligt tilstedeværende og fraværende, idet han på samme tid både søger afsondrethed og eventyr.

            6. 
            Casper David Friedrich og William Turner beskrives begge som værende romantiske 
landskabsmalere – hvordan er de det? Hvordan adskiller Friedrichs kunst sig fra Turners?
            Både Friedrich og Turner maler naturen med et præg af mystik og modsætninger og får den til at fremstå farefuld, men samtidig dragende.
            Turners malerier adskiller sig fra Friedrichs ved, at han søger en større abstraktion i sine malerier, hvor vandet og lyset og deres sammensmeltning spiller en væsentlig rolle.
     
          7. 
          Hvad var formålet med danske nationalromantiske landskabsmalerier (s.23-24)? 
          
Baggrunden for danske nationalromantiske landskabsmalerier var Danmarks tab af Norge i 1814, statsbankerotten året før og den tyske nationale samling der truede de danske grænser. Derfor var det nu den nationalromantiske malers opgave gennem sit billede at vise sin kærlighed til og respekt for fædrelandet.     
            

             Komposition:

Johan Thomas Lundbyes "En dansk kyst"
         











Kompositionen gør at billedet virker roligt, fordi der ikke sker så meget, men også fordi det er et meget idyllisk landskab. Alligevel er det en ret spændende komposition, fordi Lundbye har delt billedet meget skarp op i forgrund, mellemgrund og baggrund, og fordi at himlen fylder den ene halvdel af billedet og jorden den anden.


På billedet er de blå streger det der adskiller forgrund, mellemgrund og baggrund. De røde er det gyldne snit. Den lyserøde streg er en diagonal linje og den hvide er horisontlinjen.



Perspektiv:
Johan Thomas Lundbyes "En dansk kyst"
Lundbye har brugt både varme og kolde farver, hvilket gør at de kolde farver vil trække sig tilbage i billedet og at de varme vil ligge sig forrest i billedet og på den måde skabe dybde.
Han har også malet optiske gradienter, det kan man se ved at busken helt i forgrunden er meget skarpt malet og kysten på den anden side af bugten er meget sløret. Her er der også lineære gradienter idet at busken er meget større end f.eks. menneskene og hesten.
Busken skaber også repoussoir i maleriet, idet at den trænger sig helt i forgrunden og derved skubber resten af elementerne i maleriet om i baggrunden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar